Coraz więcej przedsiębiorców stawia na handel w Internecie – czy jednak oznacza to, że założenie i prowadzenie tego typu działalności jest proste i zawsze okazuje się sukcesem? Niekoniecznie. Warunkiem powodzenia jest zdobycie rzetelnej wiedzy na temat specyfiki e-commerce i uniknięcie kilku prostych błędów. Poniżej przyjrzymy się, jakie są zalety i zagrożenia tego typu działalności oraz jak, krok po kroku, założyć sklep internetowy.
Kierunek: na szczyt
Polski rynek e-commerce nieprzerwanie rośnie – według PWC, jego wartość w 2026 roku wyniesie ponad 162 miliardy złotych. Każdego roku odnotowuje się wzrost rzędu 12%, co pozwala przypuszczać, że te szacunki nie są na wyrost. Z czego wynika taka tendencja?
Oczywiście trudno przypuszczać, żeby motywy wszystkich osób, które decydują się na działalność w Internecie, były identyczne. Zwykle jednak u podstaw wyboru takiej ścieżki biznesowej leżą motywacje dwojakiego rodzaju:
- – pragnienie zarabiania na swojej pasji,
- – chęć poszerzenia dotychczasowej działalności, prowadzonej wcześniej stacjonarnie.
Niezależnie jednak od tego, co jest przyczyną rozpoczęcia sprzedaży towarów lub usług za pomocą sieci, przedsiębiorcy decydujący się na taki krok powinni mieć świadomość specyfiki rynku, na który wkraczają. Jakie są zatem jego zalety i wady?
Jakie są zalety e-commerce?
Najważniejszymi z nich są: szeroki, a właściwie nieograniczony rynek zbytu oraz możliwość prowadzenia działalności niezależnie od warunków zewnętrznych (pamiętajmy, że obostrzenia związane z covid-19 dotknęły głównie firmy stacjonarne, a e-commerce wręcz pomogły).
Na tym jednak nie koniec – równie istotną zaletą prowadzenia biznesu w Internecie jest łatwy start; nie zapominajmy, że zdecydowana większość przedsięwzięć finansowych wykrusza się podczas pierwszych miesięcy działalności z uwagi na niewielkie zyski w porównaniu do ponoszonych kosztów. W przypadku e-commerce wygląda to jednak zupełnie inaczej – korzyści pojawiają się już na początku, a są nimi:
- 1. Małe ryzyko inwestycyjne: nie trzeba szukać i wyposażać lokalu, zatrudniać pracowników, a w przypadku opcji dropshipping – nawet dbać o zatowarowanie.
- 2. Stosunkowo niskie koszty utrzymania – znacznie mniejsze, niż przy jakiejkolwiek działalności stacjonarnej.
- 3. Łatwość obsługi; automatyzacja obsługi klienta czy księgowości sprawia, że można łatwo sprzedawać, czy wystawiać dokumenty, a przy tym mieć stale wgląd w aktualną sytuację firmy.
Wady e-commerce
Jak widać, handel w Internecie ma sporo zalet, co jednak nie oznacza, że jest on pozbawiony wad. Do najważniejszych zagrożeń związanych z rynkiem e-commerce należy oczywiście cyberprzestępczość. Współcześni złodzieje, wykorzystując nowoczesne technologie, mają znacznie szersze pole do popisu, niż „zwyczajny” przestępca.
Jeśli do tego dodamy fakt, że wielu właścicieli sklepów internetowych zna się na swojej branży, ale na kwestiach zabezpieczeń już niekoniecznie, łatwo jest zrozumieć, dlaczego tak łatwo padają oni ofiarą cyberprzestępców. Czy jednak można temu przeciwdziałać? Owszem, można.
Należy po prostu zaufać fachowcom i już na starcie zainwestować w sprawdzony, bezpieczny system płatności – taki, który nie pozwoli na kradzież danych ani środków finansowych, a przy tym zapewni szybkie i bezproblemowe zakupy. Dzięki temu zysk będzie podwójny, bo zadowoleni klienci chętnie wrócą, a może nawet polecą daną stronę swoim znajomym.
Jak założyć sklep internetowy?
Kiedy znamy już specyfikę handlu w Internecie oraz związane z nią bonusy i zagrożenia, samo rozpoczęcie działalności na rynku e-commerce jest bardzo proste. Wystarczy tylko wykonać kilka prostych kroków:
Krok 1 – rejestracja domeny, czyli adresu www, pod którym będzie działał sklep internetowy.
Krok 2 – wybór oraz wdrożenie odpowiedniego oprogramowania: bezpiecznego i przyjaznego użytkownikowi.
Krok 3 – skonfigurowanie wyglądu sklepu, opisanie produktów (czyli takie wirtualne „ułożenie ich na półkach”).
Krok 4 – napisanie regulaminu i polityki prywatności oraz promocja sklepu w sieci za pomocą mediów społecznościowych, płatnych reklam itp.
O ile z krokiem 4 można uporać się samodzielnie, o tyle wcześniejsze lepiej wykonać w asyście ludzi, którzy na co dzień zajmują się wdrożeniami oraz programowaniem. Ich wiedza pozwoli uniknąć wielu zbędnych frustracji i sprawi, że nasz sklep ruszy szybciej i prędzej zacznie przynosić zyski.
Trzeba też pamiętać, że błędy popełnione na początku (np. wybranie niewłaściwego oprogramowania, czy zaniedbanie kwestii bezpieczeństwa danych), będą mieć dalekosiężne skutki. Najlepszym rozwiązaniem jest więc oparcie się na doświadczeniu specjalistów, którzy zajmą się wdrożeniem odpowiednich rozwiązań.